Vienreiz, kad meklēju citas grāmatas, kuras ir tikai krievu valodā, ieraudzīju šo Henrija Forda grāmatu "Mana dzīve, mani sasniegumi". Nolēmu nopirkt un iepazīties ar dižo izgudrotāju un konveijera tēvu.
Grāmatā ir aprakstīts viņa dzīves gājums, kā viņš no vienkārša mehāniķa kļuva par rūpnīcas īpašnieku, kā ieviesa konveijeru. Kā uzlaboja strādniekiem dzīves apstākļus, jo ieviesa labāku atalgojumu + bonusus par labi padarītu darbu. Vēlk viņš ieviesa 8 stundu, sešu dienu darba nedēļu, bet pēc tam vispār pārgāja uz 5 darba dienām. Viņš mudināja strādniekus sākt strādāt no pašas apakšas. Pēc tam tos, kuri labi strādāja un vēlējās, pamazām bīdija arvien labākos amatos. Un cilvēki bija ieinteresēti labi strādāt, kaut ko papildus uzlabot darba efektivitātē.
Viņam protams bija pretinieki, kuri uzskatīja, ka nevar ražot tik lētas mašīnas. Labāk uztaisīs un pārdos mazāk, bet dārgāk. Fordam piegājiens bija pilnīgi pretējs, viņš centās uzražot un pārdot arvien vairāk, lai arvien vairāk cilvēku varētu atļauties nopirkt auto. Tāpat konkurenti centās ik pa laikam kaut ko nedaudz uzlabot un to atkal pasniegt kā baigo jaunumu, lai cilvēki maina auto. Fords savukārt centās uztaisīt mašīnu pēc iespējas ilgdzīvojošāku - lai nav jāmaina. Bija iespēja kaut kādas jaunas detaļas nopirkt un savam vecajam auto uzlikt, tā to uzlabojot. Tagad diemžēl nekas tāds vairs nenotiek, esam riktīga patērētāju sabiedrība :(
Protams, ne viss ir tik balts viņa dzīves gājumā. Viņš bija vērsts pret ēbrejiem, pat no Vācijas līderiem saņēma apbalvojumus. Bet katram jau ir kaut kādi tumšie pleķīši. Ņemsim vērā, ka Fords ar saviem traktoriem, kurus sūtīja uz Angliju kara gados, paglāba to no bada. Citādi kara iznākums arī varēja būt savādāks, jo ar zirgiem un atlikušajiem strādniekiem visu nāciju un armiju pabarot diez vai būtu izdevies.
Rekomendēju šādu grāmatu izlasīt, ja interesē, kā tapa slavenais Ford T modelis un citi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru